تفاوت زوم اپتیکال با زوم دیجیتال

  • تاریخ: چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 22:08
  • نویسنده:
  • صفحه: مطالب
تفاوت زوم اپتیکال با زوم دیجیتال

زوم اپتیکال یا بهتر بگوییم بزرگنمایی اپتیکال عنوانی است که به زوم مکانیکی لنز دوربین شما اشاره دارد. زوم اپتیکال یعنی قدرت لنز دوربین شما برای بزرگ‌تر شدن به صورت مکانیکی، هنگامی که لنز دوربین شما حرکت می‌کند و فاصله کانونی خود را تغییر می‌دهد پروسه زوم اپتیکال را انجام داده است و برخلاف زوم دیجیتال شما تنها باید به همین عنصر در خرید دوربین توجه کنید. زوم دیجیتال به بزرگنمایی اشاره دارد که از طریق نرم‌افزار صورت می‌گیرد و دوربین شما بسته به شرکت سازنده و سیستمی که از آن استفاده می‌کند عکس را کراپ می‌کند و به نوعی آن را بزرگ‌تر از حد عادی نشان می‌دهد. زوم دیجیتال بیشتر برای کاربران دوربین‌های کامپکت مورد استفاده است و در صنعت دوربین‌های DSLR و بدون آینه اساسا معنا، مفهوم و استفاده‌ی خاصی ندارد.

بدین ترتیب زوم دیجیتال یک اصطلاح اشتباه است. این تکنولوژی اجازه بزرگنمایی فیزیکی به شما نخواهد داد. این قابلیت یک قسمت از قابی را که شما ثبت کرده‌اید را بزرگ‌تر می‌کند، شبیه قابلیت کراپ که برنامه‌های ادیت عکس در اختیار شما قرار می‌دهند. اساسا عکاسان حرفه‌ای هیچ‌گاه از این قابلیت استفاده نمی‌کنند و حتی اسم این قابلیت را به زبان نمی‌آورند، چون هنگامی که شما عکس را بزرگ‌تر می‌کنید پیکسل‌های تصویر را نیز بزرگ‌تر می‌کنید، پس باید دقت کنید به مقداری عکس را بزرگ کنید که نویز و پیکسل در کار شما بیش از اندازه دیده نشود.

بگذارید یک مثال برایتان بزنم. تا به حال شده که بخواهید یک ویدئو بی‌کیفیت را در حالت تمام‌صفحه مشاهده کنید؟ خروجی که شما دریافت خواهید کرد یک تصویر با پیکسل‌های بزرگ خواهد بود، چون رزولوشن مانیتور شما طبیعتا با رزولوشن تصویری که در حال پخش است تفاوت بسیاری دارد. چنین اتفاقی هیچ‌گاه در زوم اپتیکال رخ نخواهد داد چون لنز شما بزرگ‌تر می‌شود تا بدون ضربه خوردن به رزولوشن عکس، تصویری کامل ایجاد شود. با این اوصاف بزرگنمایی دیجیتال تنها در زمان احتیاج باید استفاده شود چون که هیچ‌گاه شما تصویری شارپ و باکیفیت نخواهید داشت و اگر انتخاب دیگری ندارید باید این قابلیت را استفاده کنید.

حال اگر زوم اپتیکال شما جوابگوی نیازتان نیست ما یک انتخاب بهتر پیش روی شما قرار می‌دهیم. البته این انتخابی حرفه‌ای نیست چون عکاسان حرفه‌ای تلاش می‌کنند تا به جای بزرگنمایی تصویر به سوژه نزدیک‌تر شوند اما اگر چنین کاری را نمی‌کنید تلاش کنید تا انتها لنز خود را زوم کنید و از بیشترین حالت زوم اپتیکال خود استفاده کنید، بعد قاب خود را ثبت کنید و در برنامه‌ی ویرایش عکسی که استفاده می‌کنید کراپی مناسب از عکس دریافت کنید. در این حالت شما کنترل بیشتری بر روی قاب خود خواهید داشت و می‌توانید کراپ‌های مختلف را تست کنید و در آخر کراپی که به نظرتان جذاب‌تر و تمیز‌تر است را انتخاب کنید. اما نکته‌ای که لازم به ذکر است هیچ‌گاه یک دوربین را به خاطر عدد بالای بزرگنمایی دیجیتالش خریداری نکنید، چون تماما بلااستفاده خواهد بود و مطمئنا پول بیشتری را بر روی تکنولوژی بلااستفاده هزینه خواهید کرد.

بزرگنمایی دیجیتال در ابتدای بازار دوربین‌های دیجیتال یک عنصر خرید مهم بود. مردم به دنبال خرید دوربینی بودند که زوم بیشتری داشت. به عنوان مثال یک دوربین، بزرگنمایی دیجیتال 20 برابر را در اختیار کاربر قرار می‌داد و مصرف‌کننده از همه جا بی‌خبر خیال می‌کرد که چه محصول خوبی را خریداری کرده است! طی مرور زمان با پیشرفت دانش شرکت‌ها این فاکتور را حذف کردند و کمتر روی آن تبلیغ کردند اما حال با پیشرفت گوشی‌های هوشمند این تکنولوژی دوباره در حال بازگشت است، چون دوربین گوشی‌ها قابلیت زوم مکانیکی را ندارد، مگر این‌که Moto Z Play را خریداری کنید و یک ماژول دوربین هاسلبلاد نیز روی آن به کار گیرید، این‌گونه خواهید توانست زومی مکانیکی داشته باشید، اما به خاطر داشته باشید فریب اعداد و ارقام بزرگ زوم دیجیتال را نخورید، چون کاملا بی‌معنی و بی‌استفاده خواهد بود.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید